In ieder mens schuilt een verhaal. Soms groot, soms klein, vaak zelfs zonder dat diegene zelf in de gaten heeft wat hem of haar zo bijzonder maakt. In de theatervoorstelling Zomaargasten staan deze verhalen centraal. Theatermakers Oscar Kocken en Patrick Nederkoorn richten hun podium in als provisorische talkshowstudio, waarin steeds een andere nietsvermoedende bezoeker wordt geïnterviewd over zijn of haar toekomst en geschiedenis, dromen en ambities, de reden waarom hij of zij ’s ochtends het bed uit komt.
Ondertussen wordt ter plekke gecreëerd beeldmateriaal direct op grote schermen geprojecteerd, waardoor in twintig minuten de show van iemands leven ontstaat. Een ontwapenend portret van een toevallige voorbijganger, soms ontroerend, soms hilarisch, maar altijd met als doel te laten zien wat deze ene persoon tot zo’n uniek mens maakt. Een monumentje voor de gewone mens, die heus niet zomaar iemand is.
Oscar en Patrick speelden Zomaargasten inmiddels meer dan 500 keer, onder andere op Theaterfestival Boulevard, De Parade, in theaters, in winkelpanden, op scholen, tijdens personeelsdagen, bij congressen en op KKNK in Zuid-Afrika. In totaal luisterden tienduizenden bezoekers naar de verhalen van volstrekt onbekenden, zoals een beddenverkoper, een gepensioneerde stratenmaker, een directeur van een woningbouwcorporatie, een tantramasseuse én Gerda uit Houten. In 2017 maakte de NTR er een televisieversie van, onder de titel Zomaar een gast.
Recensies
‘Zaterdagmiddag maakte het publiek kennis met Gerda uit Houten. Nooit geweten dat je iets over deze boerendochter wilde weten. De 70-jarige is opgegroeid als kind in een gezin van zeven. “Dan ben je niet zo belangrijk”, stelde ze zelf vast. Na een kwartier interview was het tentje unaniem van mening dat ze ernaast zat.’
Theo van de Zande in Brabants Dagblad
‘Even eenvoudig als raak’
Annette Embrechts in De Volkskrant
‘Verbazend is ook dat in een gesprek dat een kwartiertje duurt behoorlijk wat diepgang mogelijk blijkt. (…) Zeer ontwapenend.’
Jos Schuring in Scenes
‘De formule is simpel, de uitwerking briljant. (…) Door een paar vaste ingrediënten in te bouwen slagen beide heren erin om de zomaargast en het publiek het idee te geven dat hij echt bijzonder is.’
Wijbrand Schaap in Cultureel Persbureau
‘Een mooie vorm van georganiseerde verrassing en herkenning.’
Dick van Teylingen in Theaterkrant
‘Voorwaar ’n innoverende konsep.’
AJ Opperman in Krit (Zuid-Afrika)